::Kerjaya Insan Bernama PELAJAR::


SEBAB-SEBAB MEMILIH PEKERJAAN

LAZIM remaja mempunyai kerjaya idaman. Malah sejak kanak-kanak lagi, mereka sudah pandai menyebut hendak menjadi doktor, penyanyi atau pelakon. Namun tidak kurang yang sering bertukar cita-cita kerana dipengaruhi oleh persekitaran.

Kaunselor dan pensyarah dari Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Hushim Salleh berkata, kombinasi minat, kebolehan dan pengaruh suasana semasa adalah faktor utama dalam pemilihan sesuatu kerjaya.

“Umpamanya, orang yang bercita-cita menjadi guru haruslah mempunyai minat yang mendalam kanak-kanak. Jika tidak, dia tentu akan menganiaya muridnya sendiri,’ katanya kepada Utusan.

Beliau menjelaskan, berdasarkan teori Holland, manusia dikategorikan kepada enam kelompok berlainan yang berasaskan jenis personaliti iaitu:
realistik (realistic)
penyelidikan (investigative)
artistik (artistic)
sosial (social)
keusahawanan (enterprising)
konvensional (conventional)

Wartawan katanya termasuk dalam kategori sosial, iaitu golongan yang berminat kepada manusia dan suka bertemu orang tanpa mengira kelas.

Sementara kerjaya guru, yang lazimnya diminati kaum wanita sangat bersesuaian dengan fitrah mereka yang lemah-lembut, keibuan dan bersikap memujuk.

Beliau juga menjelaskan, ramai orang yang mempunyai lebih daripada satu minat.

Umpamanya ada orang yang berminat dalam bidang sosial, apabila sampai satu peringkat menunjukkan perubahan kecenderungan kepada keusahawanan.

“Asalnya dia suka kepada manusia, kemudian minatnya beralih kepada wang dan kuasa. Dengan kemahiran sosial yang sedia dimilikinya, dia pandai berinteraksi dengan manusia tetapi pada masa yang sama, bijak memanipulasi,” jelasnya.

Perubahan kecenderungan tersebut, ujarnya lagi, menyebabkan berlakunya ‘penghijrahan’ dalam kerjaya.

Justeru katanya, bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila guru yang sudah 20 tahun mengajar, tiba-tiba berhenti kerja untuk menjadi seorang usahawan.

“Memang mulanya minat itu kekal. Tetapi ia boleh berubah, mungkin kerana faktor pulangan ekonomi, suasana tempat kerja dan motivasi kerja,” ujarnya.

Kaum wanita katanya, lebih mudah berubah kerjaya selepas berumahtangga.

Seorang akauntan wanita umpamanya, merasakan kerjaya tersebut tidak sesuai lagi selepas mendirikan rumahtangga dan mempunyai anak.

Oleh itu, dia akan mencari kerjaya lain yang lebih sesuai dengan status dirinya seperti menjadi guru.

Hushim berkata, kaum lelaki biasanya lebih senang mengekalkan kerjaya kerana tidak banyak mengalami ‘gangguan’.

Beliau turut menyarankan supaya remaja menyemai cita-cita selepas tingkatan tiga iaitu selepas tamat peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Sambungnya, ini kerana selepas PMR, pelajar akan menjurusi bidang tertentu seperti sains tulen, sastera atau perdagangan berdasarkan pencapaian akademik dan minat mereka.

Justeru inilah masa yang sesuai untuk memupuk minat, katanya.

Beliau turut menggalakkan ibu bapa supaya mengambil berat akan pemilihan kerjaya anak-anak.

Antara yang harus ditekankan kepada anak-anak mengenai pemilihan cita-cita ialah faktor minat, bakti dan gaji yang diterima.

Ini kerana remaja berkelaziman mengalami alam fantasi sebelum menyedari hakikat sebenar.

Usia sekitar tujuh hingga 15 tahun, terangnya, remaja cenderung berfantasi dan memasang angan-angan yang kadangkala tidak rasional.

Tetapi selepas melewati usia tersebut, mereka akan menyedari hakikat sebenar dan mula berusaha mengejar cita-cita idaman.

Beliau berpendapat remaja kini yang cenderung menggemari kerjaya glamor seperti penyanyi dan pelakon, kerana dipengaruhi media massa.

Apatah lagi dengan banyaknya anugerah yang diberikan kepada golongan artis ditambah liputan meluas media, ia lebih merangsang remaja supaya terpengaruh.

“Sayangnya, tak ada pula anugerah untuk kerjaya imam umpamanya. Mengapa ia tidak diketengahkan, sedangkan jika berlaku kematian, imam orang pertama yang dicari,” tegasnya.

Katanya ada 25 000 kerjaya di dunia, tetapi hanya sedikit yang diketengahkan oleh media.

Beliau berkata, perancangan sangat penting untuk mencapai kerjaya idaman.

Perancangan jangka pendek iaitu sekitar usia 18 sehingga 25 sangat penting kerana pada peringkat ini, remaja masih belajar dan menimba pengalaman.

Sementara perancangan jangka panjang akan menentukan status dan masa depan seseorang, ujarnya.

Memahami Jenis-Jenis Kerjaya

Secara umum, kerjaya boleh dibahagikan sekurang-kurangnya kepada lapan bidang utama:

1. Bidang kewangan/perniagaan/hartanah

2. Bidang penulisan dan komunikasi

3. Bidang saintifik/perubatan

4. Bidang perkeranian dan pentadbiran

5. Bidang seni reka dan kreatif

6. Bidang teknikal

7. Bidang keusahawanan

8. Bidang perkhidmatan

 

 

Bidang kerja dan contoh-contoh jawatan:

1. Kewangan/Perniagaan

(Berminat dengan kerja-kerja jualan, cenderung ke arah kewangan dan perniagaan, suka bergaul dan mempengaruhi orang ramai)

Pentadbiran dan pengurus bank

Perancang dan pengurus kewangan

Pengurus dan agen insurans

Eksekutif jualan dan pemasaran

Pengurus pengiklanan

Eksekutif akaun

Akauntan/juruaudit

Aktuari

Pegawai bank

Pemerosesan data

Penganalisis data

dan lain-lain

2. Penulisan dan Komunikasi

(Bagi yang berminat dalam bidang penulisan, sastera dan seni)

Wartawan

Editor

Jurubahasa

Penterjemah

Penerbit rancangan radio/televisyen

Pengacara radio/televisyen

Penulis skrip

Perunding komunikasi

dan lain-lain

3. Perubatan/Sains

(Bagi yang meminati kerja-kerja penyelidikan dan mempunyai kaitan dengan sains dan masyarakat)

Doktor (am/bedah/gigi/mata/pakar)

Doktor haiwan

Jururawat

Pembantu makmal/pembantu perubatan

Juru radiologi

Ahli farmasi

Juru terapi

Saintis

Ahli biologi/kimia

Pakar nuklear

Ahli geologi/geofizik

dan lain-lain

4. Perkeranian dan Pentadbiran

(Bagi yang berminat melakukan tugas berkaitan dengan pentadbiran, kesetiausahaan dan merekod maklumat)

Pengurus perjawatan

Pegawai sumber manusia

Pegawai tadbir

Pembantu undang-undang

Kerani

Setiausaha

dan lain-lain

5. Seni Reka dan Kreativiti

(Bagi yang minat melukis, mereka dan mencipta bahan-bahan seni dan kreatif)

Pelukis

Pelukis grafik/batik

Pereka fesyen/barang kemas/seramik dan sebagainya

Pereka bentuk dalaman

Jurugambar

Juru solek

dan lain-lain

6. Teknikal

(Berminat mengendali, mereka bentuk, mereka cipta, membina atau membaiki peralatan mesin dan perkara teknikal lain)

Arkitek

Perancang Bandar dan Wilayah

Juruteknik

Juruukur

Mekanik

Jurutera (Elektronik/Elektrik/Awam dan lain-lain)

Pakar runding (

Dan lain-lain

7. Keusahawanan

(Bagi yang yang suka bekerja sendiri dengan menjalankan perniagaan dan perusahaan)

Perniagaan runcit

Perusahaan Kilang

Pemborong

Kontraktor

Pengusaha hotel

Perusahaan bengkel

Perusahaan butik

dan lain-lain

8. Perkhidmatan

(Bagi yang suka melakukan kerja-kerja sosial atau melibatkan orang ramai)

pensyarah/guru

Pustakawan

Pegawai Perhubungan Awam

Peguam/pendakwaraya/hakim

Polis/askar

Pemandu pelancong

Kaunselor

Pramugari/pramugara

Tukang masak profesional

dan lain-lain

 

P/S: Khas Untuk Adik-Adik Yang Ingin Khidmat Kaunseling Kerjaya…Tidak Tahu Ke Mana Arah Selepas SPM??? Jom Kita Kongsi Minat dan Hala Tuju Kerjaya Adik-Adik…:-) “ANDA BUNTU, KAMI BANTU”

 

Abe.Cute Education

 

 

One thought on “::Kerjaya Insan Bernama PELAJAR::

  1. Pingback: …::Nukilan Khas Buat Pelajar::… | Pusat Kaunseling MAINS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s