…:::RENUNGILAH:::…


dados

 

Sebuah Perjalanan Hidup…

Situasi Di Sekolah Menengah…

Ustaz, SPM saya cukup-cukup makan… Rasa xdpt masuk universiti… Em…. Ngadu sy pada Almahrum Guru saya ketika mengambil slip SPM sambil melihat keputusan SPM saya…

Tidak Mengapa… Sejak tingkatan satu awak belajar kat sini, saya nampak awak punya kekuatan cenderung kepada Agama…akademik awak bukan xbaik… Cuma maybe kena usaha lagi… Saya cadangkan Awak ambik STAM… Saya doakan awak berjaya… Allahu Rabbi…

 

Sambungan…. “Sebuah Perjalanan Hidup 2”

Sambil memegang bahu saya… Almahrum Guru saya berkata… Nizar, semoga apa sahaja ilmu yang awak dapat di sini (SMAQD)… Gunakan ke Arah Kebaikan… Jaga Akhlak… Tanpa Akhlak kita tidak akan kemana..Allahu Rabbi.. Gugur Airmataku ini…

Benar, berkat Doa Ibu Bapaku Serta Guru-Guruku… Akhirnya Saya Menyambung Pelajaran Di Maahad Johor Dengan Mengambil STAM… Dengan Izin Allah, saya dapat Jayyid Jiddan… Allahu Rabbi… Masa tu saya ambik keputusan bersama adik saya yang bongsu… Kami berjalan hampir 5KM dari Pejabat Pos JB ke Maahad Johor kerana Ketika Itu, tiada bas yang lalu depan Maahad Johor…

Ketika Perjalanan Pulang Dari Maahad Johor, Saya Menahan Tangisan Saya… Saya Tahan semampu mungkin… Rupanya Pelangi sedang muncul dalam hidup saya… Sedangkan semasa mengambil keputusan SPM yang lalu saya cukup risau tidak dapat lagi menyambung pengajian saya…

Wahai adikku yang ku kasihi… Ketahuilah, anda berhak berjaya… Jgn putus asa… Allah ada disetiap kesusahan adik-adik…Jom Belajar

Sebuah Perjalanan Hidup 3

Sepanjang perjalanan menuju ke Rumah, saya dapat bayangkan senyuman mama dan ayah saya…saya pernah lukakan hati mereka dengan keputusan SPM namun kali ini saya yakin Keputusan STAM ini akan membuat mama dan ayah saya menangis kegembiraan…Sahabat, ada ketika semasa saya sedang menjawab peperiksaan saya tiba-tiba blur, saya buntu namun lebih kurang 10 minit saya terus boleh menjawab semula malah lebih lancar dari sebelum ini…Nak tahu kenapa, saya yakin itu doa mama dan ayah saya ketika saya buntu…Allahu Rabbi…Doa mereka tiada HIJAB dengan Allah…Saya yakin Saya Yakin Saya Yakin…

Sesampai dirumah, airmata saya bergenang mata saya berkaca…saya buka pintu perlahan-lahan kerana takut adik beradik saya tidur. Em, mama saya mengasuh anak orang boleh tahan ramai jugak, boleh buat team bola sepaklah…hehe…Rupa-rupanya mama saya sedang memakaikan lampin kat adik saya…saya lihat mama saya, mama saya dapat rasa saya lulus cemerlang, airmata mama saya bergelinangan…dengan izin Allah, airmata saya bercucuran…Saya cakap kat mama saya, “abang tak pandai tapi ini yang dapat abg bagi…”…mama saya jawab, “Alhamdulillah”…Saya peluk mama saya, airmata saya deras bergelinangan…Terima Kasih Ya Allah…

Insya-Allah, Saya akan sambung nota hati untuk terapi ini…nak mengajar Tajwid jap…Jom…:-)

Salam 15 Ramadhan,

Isnin, 20 Jun 2016, 9.35AM

PUSAT KAUNSELING MAINS REMBAU

Leave a Reply

